Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på de mest stilte spørsmålene våre om levering, retur, produkter og bestilling.

Generelt / Om Gardenbox

Hva heter dere på sosiale medier?

@gardenbox.no. Du finner oss på Instagram, TikTok, Youtube og Facebook.

Hvor holder dere til? (adresse, lager)

Lageret vårt er på Orstad, Klepp Stasjon hvor vi også har postadresse men firmaet ble opprinnelig startet i Stavanger.

Hvordan kan jeg kontakte kundeservice?

Det enkleste og beste er å sende en epost til post@gardenbox.no. Alternativt kan du kontakte oss via de sosiale plattformene men epost eller kontaktskjema på nettsiden er det beste og gir som regel raskest svar.

Har dere en fysisk butikk eller showroom?

Nei, men vi har samarbeid med noen utsalgssteder som forhandler mange av produktene våre. Bøndenes Innkjøpslag på Hovesenteret og i Stavanger, samt Coop Obs på Mariero. Vi har også et pick-up-punkt på Mariero som er åpent etter avtale hvor vi har våre mest populære produkter.

Bestilling & Betaling

Hvilke betalingsmetoder aksepterer dere?

Hos oss kan du betale med Vipps, Klarna, Mastercard/Visa eller Billie.

Kan jeg betale med faktura / delbetaling (f.eks. Klarna)?

Ja, vi har både Klarna og Billie som betalingsløsninger hvor dette er mulighet.

Kan jeg endre eller kansellere bestillingen min etter at den er lagt inn?

Ja, frem til pakken er sendt fra lager er dette mulig. Du må da kontakte oss via epost eller sosiale medier så raskt som mulig slik at vi får endret eller kansellert ordren. Deretter gjelder normalt angrerett. Se våre vilkår for dette.

Hva skjer hvis jeg har glemt å bruke en rabattkode ved kassen?

Send en epost til post@gardenbox.no og forklar situasjonen så løser det seg som regel fint.

Hvordan kan jeg være sikker på at gardenbox.no er en trygg nettbutikk?

Vi er en norsk nettbutikk, registrert i Brønnøysund, og følger norsk forbrukerlovgivning. Vi benytter sikre betalingsløsninger, norsk mva-registrering, GDPR-standarder og transparent kundeservice. Dette gir full trygghet ved netthandel.

Frakt & Levering

Hvor lang tid tar det før bestillingen min blir sendt?

Vi pakker alle ordre fortløpende og som oftest, senest i løpet av neste virkedag etter at bestilling er gjennomført.

Når får jeg sporingsnummer?

Du får sporingsnummer umiddelbart etter at ordren er pakket og går fra lageret vårt.

Hvilket fraktselskap bruker dere?

Vi benytter oss hovedsakelig av Postnord og Helt Hjem.

Hvor mye koster frakten? Har dere gratis frakt over et visst beløp?

Fraktkostnad kommer opp ved utsjekk og avhenger av vekt og størrelse på kolli. Vi har gratis frakt ved ordre over kr. 2000 (under 40 kg).

Sender dere til hele Norge? (Eventuelt begrensninger pga størrelse / vekt)

Vi sender til hele Norge. Skulle du mot formodning ikke få opp fraktmulighet til din adresse, ta kontakt så ordner vi det manuelt.

Hva er typisk leveringstid på en ordre?

Vanlig leveringstid er som regel mellom 2-5 virkedager. Vi tar forbehold om at det kan forekomme økt behandlings- og leveringstid under salgsperioder og høytider.

Hva gjør dere hvis jeg mottar feil vare?

Dersom du mottar feil vare, dekker vi selvsagt retur og utsendelse av riktig produkt. Kontakt oss med et bilde og ordrenummer, så løser vi det raskt.

“Klikk & Hent”

Tilbyr dere “Klikk & Hent”?

Ja, på enkelte produkter har vi dette på vårt Pick-up-sted på Mariero i Stavanger. Aktuelle produkter er merket med denne muligheten på produktsiden.

Hvor og når kan jeg hente bestillingen min?

Klikk og hent er som regel klar for henting senest fire timer etter bestilling, men ofte tidligere. Du vil få en melding så fort den er klar for henting. Hentested er Mariero i Stavanger.

Retur, Reklamasjon & Angrerett

Hvordan returnerer jeg en vare?

Da fyller du ut vårt skjema for Angre/Returrett her på nettsiden og sender til post@gardenbox.no.

Hvor lang er angreretten / returretten?

Vi tilbyr 30 dagers åpent kjøp på alle våre varer.

Må jeg dekke fraktkostnadene ved retur?

Retur koster kr 129. Dette beløpet trekkes fra refusjonen når vi har mottatt og godkjent varen(e).

Hva gjør jeg hvis varen ankommer skadet eller defekt?

Ta umiddelbart kontakt med oss på post@gardenbox.no eller via kontaktskjema her på nettsiden og forklar situasjonen.

Hvordan får jeg refundert pengene når jeg returnerer?

Pengene tilbakebetales på samme måte som betaling ble gjennomført.

Produkter, Bruk & Tips

Hvordan planter jeg gressfrø riktig og har dere en veiledning for å så plen?

Se vår artikkel omkring temaet her.

Kan dere hjelpe meg med valg av riktig frøblanding for min plen / hageforhold?

Ja, vi har en artikkel som omhandler valg av gressfrø. Den kan du lese her. Alternativt er det bare å ta kontakt så hjelper vi deg gjerne i å finne korrekt frøblanding for ditt bruk og geografisk område.

Hvordan bør jeg lagre frø og gjødsel for å ikke ødelegge kvaliteten?

Dette bør lagres frostfritt og mørkt. En krypkjeller eller garasje er ofte et egnet sted. Pass også på at det er tørt.

Hvordan kan jeg pleie plenen etter såing – hvilke produkter anbefaler dere?

Jevn klipp og gjødsling hver 4. uke med f. eks Vekst Grønn+ er optimalt.

Kan dere hjelpe med veiledning for produkter som plenlufter, kompostrulle, dressrive med mer?

Selvfølgelig! Bare ta kontakt via epost, kontaktskjema eller sosiale medier.

Ansvar & Juridisk

Dekker dere reklamasjon dersom frø ikke spirer?

Dersom gressfrø eller andre frø ikke spirer, ber vi deg ta kontakt med oss. Våre frø er av svært høy kvalitet, og i de fleste tilfeller skyldes manglende spiring andre forhold enn selve frøene.

Hva skjer hvis dere går tomt for et produkt jeg har bestilt? (Utsolgt / restordre)

I utgangspunktet skal det ikke være mulig å bestille et produkt som er utsolgt. Dette kan kun skje i spesielle tilfeller og da finner vi en løsning på det.

Gjelder angreretten når produktet er åpnet?

Nei. Varer kan returneres så lenge de er uåpnet, i original emballasje og i salgbar stand.

Kommer det ekstra toll eller avgifter når jeg handler hos dere?

Nei. Alle våre produkter selges inkludert moms så det eneste som kommer i tillegg til oppgitt pris er en eventuell fraktkostnad.

Hvilket ansvar har jeg som kunde for korrekt bruk av produktene?

Du er ansvarlig for å bruke produktet etter anvisningene som følger med. Det innebærer blant annet riktig sådybde, temperatur, vanning, gjødsling, og generelt stell. Uønskede resultater som skyldes feil bruk eller forhold utenfor vår kontroll dekkes ikke av garanti eller reklamasjon.

Kan Gardenbox holdes ansvarlig hvis produkter ikke gir ønsket resultat?

Resultatet av plen- og hagearbeid påvirkes av mange faktorer vi ikke kan kontrollere, som vær, temperatur, jordkvalitet, vanning og vedlikehold. Vi kan derfor ikke garantere et bestemt resultat. Dersom du opplever et problem, hjelper vi deg gjerne med tips og veiledning.